Kom i gang med nettbanken
-
BankID med kodebrikkeMed BankID identifiserer du deg ved å bruke fødselsnummer sammen med en kodebrikken og det personlige passordet du har valgt for å få tilgang til din BankID.
-
Råd og tips til nettbankenHer følger en del tips og råd til de ulike funksjonalitetene i Nettbanken.
Bevegelser på konto
Velg Kontoer - Bevegelser, så kan du sjekke transaksjonene på konto(ene). Ved å trykke på ønsket transaksjon får du mer informasjon. På linken Utvidet søk (tegn som en trakt) kan du foreta søk på beløp, tekst til egen kontoutskrift og mottaker.
Fast konto som skal benyttes ved betalinger
Dette gjøres ved å gå inn på Innstillinger - Betalingsoppsett. Velg riktig konto, marker at denne skal benyttes og lagre endringen.
Flere betalinger
Har du flere betalinger som skal legges opp, kan du velge å benytte knappen Legg betaling til samlet godkjenning. Husk da på å godkjenne betalingene. Dette gjør du via Betalinger - Godkjenn betalinger.
Godkjenne betalinger
Alle betalinger som legges inn som Flere betalinger, finner du igjen under Godkjenn betalinger. Velg Gjennomfør betalinger. Det er også mulig å endre eller slette betalinger fra listen.
Status på godkjente betalinger
I bildet Godkjenn betalinger er det en rød link til Kvittering. Her vises antallet transaksjoner som er godkjent, avvist og mottatt.
Forfallsoversikten
Denne ligger under Kontoer. Her vises alle betalinger for hver konto frem i tid. Disse kan endres, stoppes og slettes inntil kl. 24.00 dagen før forfall.
Kontobetingelser
Under Kontoer - Mine kontoer velger du Kontobetingelser på menyinnslag bak saldo på konto. Her finner du kontobetingelser som viser detaljer for konto som f.eks. oversikt over fullmaktsforhold, renter beregnet hittil i år, ikke bokført og renteopplysninger. Du kan også beregne renter fram i tid.
Bruk «Post - Melding til bank» i nettbanken
Enkelte henvendelser krever høyere grad av sikkerhet og kan ikke oversendes på vanlig mail.Ta gjerne kontakt med oss via Melding til bank i nettbanken dersom du ønsker å:
- -opprette / endre disponent på konto
- -avslutte ditt kundeforhold eller si opp enkelte konti
- -oversende kontonummer for utbetaling av innskudd i forbindelse med oppsigelse
- -oversende sensitive opplysninger som f. eks kontonummer i andre bankinstitusjoner, fødsels- / personnummer.
-
Nettpost
Du får tilsendt kontoutskriften din via nettbanken.
Kontoutskriften og andre kundemeldinger kommer i din private postboks i nettbanken.
Når du mottar en ny melding fra oss vil du få varsel på menypunktet "Post" om dette når du logger deg på nettbanken. I tillegg til kontoutskrift, vil du blant annen få følgende meldinger i postboksen:
- Melding om innbetaling
- Renteendringsbrev
- Melding om ikke utførte oppdrag
Alle meldingene som du mottar vil være tilgjengelig for deg via arkivet. Meldingene er tilgjengelig i 18 måneder. Du kan skrive ut og søke opp meldingene hvis du ønsker det. Fordelen for deg som kunde er at du vil få all informasjon tilgjengelig på en oversiktlig og rask måte.