Hopp til innholdet Logg inn

Kundeservice

Lurer du på noe? Ta en titt på våre spørsmål og svar.                                                                                                                                                            Gjelder henvendelsen din en konkret sak tilknyttet ditt kundeforhold eller konti hos oss, må du benytte Meldinger i mobil- og nettbanken. På denne måten er alle opplysninger om deg og ditt kundeforhold trygge.

Kundeservice, rådgiver med headset

Opprettelse av kundeforhold 

Det skal være både raskt og enkelt å opprette en Høyrentekonto hos oss. Det eneste du behøver å ha tilgjengelig er din BankID, resten fikser du med noen få tastetrykk.

  • Velg Bli Kunde øverst på siden og legitimer deg med BankID.
  • Fyll ut Bli Kunde-skjemaet, les kontoavtalen og signer dokumentene elektronisk. Hos oss kan du signere med BankID-app, brikke eller BankID på mobil.
  • Logg deg inn og bli kjent med nettbanken og last ned Eika Mobilbank. Tilgangen til nett- og mobilbanken åpnes innen 24 timer etter at du har signert kontoavtalen og Bli-Kunde-skjemaet.
  • Ønsker du å opprette flere Høyrentekonti til ulike spareformål, kan du gjøre dette i mobil- og nettbanken under Kontoer - Åpne ny konto. Her kan du også gi de ulike konti egne navn, slik at du enkelt kan skille mellom dem.

Før du kan opprette en Høyrentekonto Pluss, må du ha en vanlig Høyrentekonto i Sparesmart. Denne oppretter du enkelt ved å gjøre følgende:

 

  • Velg Bli Kunde øverst på siden og legitimer deg med BankID.
  • Fyll ut Bli Kunde-skjemaet, les kontoavtalen og signer dokumentene elektronisk. Hos oss kan du signere med BankID app, brikke eller BankID på mobil.

Når dette er gjort, må du logge deg inn i nettbanken på Sparesmart for å åpne en Høyrentekonto Pluss. Tilgangen til nett- og mobilbanken åpnes inntil 24 timer etter at du har signert kontoavtalen og Bli Kunde-skjemaet.

Slik gjør du det:

  • Logg deg inn i nettbanken på Sparesmart.no
  • Velg Åpne ny konto fra hovedmenyen
  • Fra produktoversikten må du velge Høyrentekonto Pluss
  • Sett opp valgfritt kontonavn om du ønsker det
  • Les kontoavtalen og bekreft opprettelsen av kontoen
  • Det er kun mulig å opprette én Høyrentekonto Pluss per kunde. Ta kontakt med oss om du lurer på noe underveis.

Nye Høyrentekonto Bedrift kan for tiden kun opprettes for eksisterende firmakunder.

Eksisterende kunder kan ha opptil tre Høyrentekonto Bedrift, og én Høyrentekonto Pluss per selskap. En med følgende rolle kan igangsette bestilling av ny konto:

  • Disponent
  • Signaturberettiget/prokurist
  • Daglig leder/styrets leder/styremedlem

Vedkommende kan sende oss en melding fra innlogget nettbank, ved å logge inn i mobil-/nettbank. Klikk på menyen oppe til høyre og velg «Skriv melding». I mobilbanken finner du «Meldinger» fra menyvalget «Profil og innstillinger». Skriv en enkel melding om hva slags konto(er) selskapet ønsker, og hvem som skal disponere. De(n) som skal disponere kontoen må selv være kunde i Sparesmart. 

Etter mottatt bestilling gir vi tilbakemelding så snart ny(e) kontoavtale(r) kan signeres, med informasjon om hvordan, og hvem som skal signere.

Løpende kundeforhold 

I mobil- og nettbanken får du tilgang til samtlige av dine konti og du kan enkelt få oversikt over sparepengene dine, overføre midler til andre konti, betale regninger eller sjekke kontobetingelsene dine.

I tillegg kan du opprette nye konti om du behøver det eller ta direkte kontakt med oss i banken dersom du behøver hjelp eller spesifikke opplysninger om ditt kundeforhold.

Finn ut mer om nettbanktjenestene her.

  • Har du en Høyrentekonto hos oss kan du enkelt justere beløpsgrensen per uttak opp til 5 MNOK i nettbanken. Ønsker du høyere grense enn dette må du ta kontakt med oss via Meldinger i nettbanken eller per telefon (+47) 915 03850.
  • Har du Høyrentekonto Pluss bestemmer du selv hvor mye du øsker å ta ut når du bestiller uttak fra kontoen.

Har du Høyrentekonto Pluss har du 12 gebyrfrie uttak per kalenderår. Velger du å ta ut penger mer enn 12 ganger, vil du bli belastet med et uttaksgebyr. Se vår prisliste for mer informasjon.

Uttak fra Høyrentekonto Pluss kan kun gjøres til egen Høyrentekonto i Sparesmart. Du kan enkelt bestille uttak gjennom meldingstjenesten i nettbanken. Du må velge «Kundeservice» som samtaleemne og oppgi ønsket uttaksbeløp og dato for uttaket. Husk at du må melde uttaket 31 dager før uttaksdato for å unngå uttaksgebyr.

Vi får ofte spørsmål om flere kan disponere samme konto, og det korte svaret på dette spørsmålet er "ja".

  • Har du allerede en konto hos oss som du ønsker å dele med andre, må du sende oss informasjon om hvem du ønsker å legge til som disponent via Meldinger i nettbanken. Noter disponentens navn og fødselsdato, samt oppgi kontonummer vedkommende skal disponere.
  • Disponenten må opprette egen konto hos oss først og legitimere seg med BankID.
  • Når meldingen er mottatt og behandlet vil du få beskjed om å signere disponenttilgangen via vårt signeringsrom. Deretter vil begge få tilgang til felleskontoen i nettbanken.

Vi er medlemmer av Bankenes Sikringsfond og innskudd inntil 2 MNOK er dekket av innskuddsgarantien. Denne gjelder per kundeforhold og dekker innskuddet fra både privatpersoner og bedrifter. Mer informasjon om ordningen finnes på nettsidene til Bankenes Sikringsfond.

Flere ønsker seg individuelle priser og betingelser, men dette er dessverre ikke noe vi innvilger hos oss. For oss er alle kunder like viktige og dermed er våre standard priser og betingelser gjeldende for alle. Lurer du hvordan vi fastsetter renten på våre innskuddskonti? Finn ut mer om de tre viktigste faktorer som påvirker rentesatsen her.

Vi produserer årsoppgavene tilknyttet våre sparekonti så snart som mulig etter årsskiftet og disse gjøres tilgjengelig som regel i løpet av januar i nettbanken. Siste frist for utsendelsen av disse er 1. februar.

Som kunde vil du med jevnlige mellomrom motta oppfordring om å oppdatere din kundeerklæring i nettbanken. Som bank er vi pålagte å kjenne kundene våre for å forhindre hvitvasking, terrorfinansiering eller annen økonomisk kriminalitet.

Vi må til enhver tid vite hvem du er og hvor pengene du har spart kommer fra. På denne måten begrenser vi mulighetene for at kriminelle utnytter våre finansielle tjenester til ulovlige formål.

Er du en av dem som ikke har BankID eller føler seg komfortable i den digitale verden? Sjekk ut våre analoge tjenester for "ikke-digitale kunder".

Avslutning av kundeforhold 

Det er alltid synd når en kunde ønsker å forlate oss. Har du bestemt deg å avslutte dine konti eller hele kundeforholdet kan du bestille dette via Meldinger i mobil- eller nettbanken.

Det er dessverre slik at noen ganger må pårørende ta kontakt med oss for å avslutte kundens kundeforhold i forbindelse med dødsfall.

Ved dødsfall blir alle fullmakter gitt før døden inntraff ikke lenger gyldig. Det betyr i praksis at vi ikke kan utgi informasjon om avdødes kundeforhold, innestående innskudd eller transaksjoner før det foreligger en skifte/uskifte attest eller fullmakt fra tingretten vedrørende boet.

Fullmakt, skifte- eller uskifteattest kan oversendes til oss på e-post (post@sparesmart.no) eller per post før informasjon om kundeforholdet kan innhentes.

Vår postadresse er:

Sparesmart

Postboks 1228

2806 Gjøvik

Ta gjerne kontakt med oss per telefon (+47) 915 03850 for mer informasjon.

Vi er her for deg! 

  • Noen spørsmål er for store for nettet.
  • Ring oss for en prat:                                                                            Telefon: (+47) 915 03850                                                            Mandag - fredag (kl. 08.00 - 16.00)
  • Eller send en e-post til: post@sparesmart.no